Trolejbus
Škoda 15 Tr z roku 1987

Autobus ŠKODA 21 Ab č. 445 z roku 1997

Trolejbus ŠKODA 15 Tr č. 414 z roku 1987

Výroba prvních československých kloubových trolejbusů typu 15Tr byla ve výrobním závodě Škody Ostrov nad Ohří zahájena v roce 1988. Jejich vývoj v té době probíhal již pátým rokem, když začal stavbou dvou prototypů v roce 1983. Trolejbusy opouštěly závod v různých sériích, provedeních a nátěrech k zákazníkům do celého světa. V roce 1995 došlo k modernizaci typové řady (včetně standardních trolejbusů řady 14Tr). Změnou prošla karosérie, obě čela, pohonné prvky a interiér. Inovátorským bylo v té době použití elektronického informačního systému. Po této obměně výroby se modernizované typy označovaly 15 TrM. Sériová výroba těchto trolejbusů byla ukončena až uzavřením výrobního závadu v Ostrově v roce 2004. V létě roku 2004 byly tak předány poslední dva trolejbusy tohoto typu z celkového počtu 617 vyrobených kusů.

Náš trolejbus Škoda 15Tr 3. prototyp, evidenční číslo 414, byl vyroben v roce 1987 a již od 2. 9. 1987 byl zkušebně testován v provozu bez cestujících na plzeňských tratích pod administrativním číslem 501. Dne 5. 4. 1988 byl vrácen zpět do výrobního závodu, kde prošel repasí, po jejímž provedení byl zakoupen Dopravními podniky města Plzně. A tak mohl být dne 15. 7. 1988 prvně nasazen do provozu s cestujícími na tehdejší nejvytíženější linku č. 10. To však pod evidenčním číslem 414.

Barevné provedení tohoto trolejbusu bylo standardní jako u předchozích, kombinace béžové a červené. Od svých následovníků a dobově dodávaných trolejbusů 14Tr se však výrazně odlišuje. Pro své prototypové odlišnosti nebyl mezi řidiči oblíben, proto celkový stav najetých kilometrů nebyl příliš vysoký. Během provozu v dopravním podniku prošel v ústředních dílnách jednou velkou prohlídkou s následným novým lakem. Trolejbus jezdil v běžném provozu až do prosince roku 2000, kdy byl odstaven. Přesně po roce byl odprodán muzeu Škoda, kde se vůz měl stát trvalým exponátem. Vůz celou dobu stál v hale současné expozice muzea Techmania. Po likvidaci muzea Škoda byl zpět získán do vlastnictví PMDP, kam byl 15. 3. 2010 přetažen. Poté byl odstaven na venkovní ploše, kde chátral. Až v závěru roku 2014 bylo započato s rozsáhlou renovací, která byla dokončena na jaře 2015. Jelikož se ani jeden ze dvou předchozích prototypů nedochoval, je náš trolejbus nejstarším dochovaným vozem svého typu.

Maximální přepravní kapacita je 44 sedících cestujících a 106 stojících pasažérů. Pro komfortní jízdu však doporučujeme maximálně 100 cestujících ve voze.

Trolejbus nemůže být provozován od 1. 11. do 31. 3.

Informace o vozu
Rok výroby 1987
Místa k sezení 44
Místa k stání 56
Místa celkem 100
Kolik to stojí
první hodina 3 800,00 Kč
3 392,86 Kč bez DPH
každá další započatá ¼ hodina 550,00 Kč
491,07 Kč bez DPH

Sdílet na