Tento autobus je zástupce v pořadí již třetí snahy unifikace výroby autobusů a trolejbusů českými (československými) producenty Škoda a Karosa. Jedná se o první typ českého nízkopodlažního autobusu. V tomto směru průkopnický typ vozu byl do Plzně dodáván v rozmezí let 1997 až 2001 v celkovém počtu 16 kusů.
Autobusy Škoda 21 Ab byly vyráběny závodem Škoda Ostrov v letech 1995–2001 a představovaly snahu výrobce o unifikaci se souběžně vyráběnými trolejbusy Škoda 21 Tr, resp. Škoda 22 Tr. Škoda Ostrov získala řadu zkušeností v otázce unifikace v rámci vývoje jednotné řady vozidel MHD, kterou měly reprezentovat typy Škoda 17 Tr/18 Tr v případě trolejbusů a Karosa B 831/B 841 (s navazujícími modifikacemi) u autobusů. Ačkoli celý tento projekt skončil nezdarem, myšlenka unifikace přinášející provozovatelům možnosti úspor v oblasti pořizování náhradních dílů zůstala nadále závodem Škoda Ostrov živena a při rychlém vývoji nových nízkopodlažních trolejbusů na počátku 90. let, kterými se výrobce snažil dohnat několikaletý skluz za západními zeměmi, hodlal na trh vstoupit také v segmentu autobusů. Gró výroby měly nadále představovat trolejbusy typů Škoda 21 a 22 Tr (a krátce se počítalo rovněž s typem Škoda 23 Tr). Z nich měly být odvozeny autobusy Škoda 21 Ab a 22 Ab. Autobusy měly využívat shodnou karoserii, nicméně komponenty pohonného systému měly být pořízeny od renomovaných západních firem. Přestože se oproti původnímu plánu dostal vývoj do skluzu, podařilo se již v roce 1995 představit první prototypy trolejbusu Škoda 21 Tr a z něj odvozeného autobusu Škoda 21 Ab. Vývoj článkového trolejbusu Škoda 22 Tr (prototyp postaven 1993) byl přerušen, čímž byl zároveň odsunut na neurčito projekt výroby autobusu Škoda 22 Ab, jenž se nakonec realizace nikdy nedočkal.
Pro Plzeň ve své době představovaly autobusy Škoda 21 Ab přes všechny technické problémy kvalitativní skok ve veřejné dopravě. V Plzni šlo o vůbec první vozidla, která umožňovala nástup bez nutnosti překonávání schodů.
Nabízený autobusu evidenčního čísla 445 je nabízen ve stavu po vyřazení z pravidelného provozu a po nezbytné opravě spodních partií vozu a opavě laku.
Kapacita autobusu je 27 míst k sezení a doporučených 23 míst k stání.
Autobus nemůže být provozován od 1. 11. do 31. 3.
Informace o vozu | |
---|---|
Rok výroby | 1997 |
Místa k sezení | 27 |
Místa k stání | 70 |
Místa celkem | 97 |
Kolik to stojí | |
---|---|
první hodina |
3 000,00 Kč
2 678,57 Kč bez DPH
|
každá další započatá ¼ hodina |
500,00 Kč
446,43 Kč bez DPH
|