Autobus Karosa ŠM 11 č. 135 z roku 1973

Autobusy zcela nové, ve své době revoluční konstrukce, Autobus Karosa ŠM 11 č. 135 z roku 1973byly vyvíjeny od roku 1960 na základě vládního rozhodnutí, jehož úkolem bylo nahradit koncepčně zastaralé autobusy Škoda 706. Tyto autobusy měly být nahrazeny moderními, ve své době velkoprostorovými autobusy určenými pro městkou, příměstskou, ale i dálkovou dopravu. Výsledkem pětiletého vývoje byl autobus městského provedení označený Karosa ŠM 11, jehož sériová výroba byla zahájena v roce 1965.

Autobusy byly tehdy vyráběny s předepsanou životností 6 let, což tehdejší dopravci dodržovali a s ohledem na zanedbanou údržbu jen málo vozů tuto stanovenou životnost překročilo, zejména pak v případě autobusů městského provedení. O to více jsou do dnes dochované kusy cennější. Výroba autobus řady Š 11 byla ukončena v roce 1981, kdy byly nahrazeny řadou B 730.

Karosa ŠM 11.1630 evidenční číslo 135 byla odebrána od výrobce 31. července 1973. 3. března 1980 byl prodán plzeňské organizaci mládeže pro výchovu soutěžních a závodních jezdců Auto moto rallye. V této organizaci vydržel až do 13. prosince 1989, kdy jej zakoupil nový majitel, který jej vlastnil až do odkupu dopravními podniky v roce 2016, kdy byl v dubnu smluvně odkoupen a 25. května 2016 přetažen ze Světovaru, kde stával dlouhé roky, do vozovny na Karlově. Zde autobus vyčkával renovace, na kterou byl odvezen 31. října 2017 do zlínského Zlineru. Práce trvaly až do jara 2019 a dne 25. dubna byl předán zpět dopravci.